Ouders betrekken bij de zwemles, (hoe) doe je dat?

Ouders betrekken bij de zwemles, wil je dat wel of niet? En waarom dan wel of niet? En zo ja, hoe doe je dat dan? Dat zijn de centrale vragen in deze workshop.

  • Je denkt na over voor- en nadelen van het betrekken van ouders bij de zwemles
  • Je maakt kennis met verschillende mogelijkheden die er zijn om ouders bij de zwemles te betrekken
  • Je krijgt zicht op de houding en rol van de lesgever in de communicatie met ouders
  • Je wisselt actief je mening en ervaringen uit met vijf tot twintig collega-lesgevers en leert van elkaar
  • Je komt op een creatieve manier ‘in beweging’ en wordt uitgedaagd uit je ‘bestaande patroon’ te stappen.

Voor wie?

Deze workshop is bestemd voor eigenzinnige lesgevers die kwaliteit centraal stellen. Die gemotiveerd zijn om kritisch naar de eigen producten te kijken en open staan voor verdere vernieuwing en ontwikkeling van het product ‘leren zwemmen’. Voor lesgevers die steeds blijven zoeken naar mogelijkheden om de zwemlessen leuker en effectiever te maken. Zodat ieder kind in de les succes en plezier beleeft.

Inhoud van de dag

Mogelijke behoeften en wensen van ouders van ‘zwemleskinderen’ worden op een rij gezet. Persoonlijke meningen worden in de groep gedeeld. Voor- en nadelen worden verzameld. We bespreken verschillende mogelijkheden om ouders te betrekken bij de zwemlessen. Trends in de maatschappij worden gepresenteerd om je te inspireren tot het bedenken van hele nieuwe verschijningsvormen van zwemles.  ‘Samen leren zwemmen’ is een extreem concept dat uitgaat van een actieve rol van ouders in het water. Hoe ziet zoiets er in de praktijk uit? Heeft het een positieve invloed  voor het rendement van de zwemles? Wat betekent ‘ouders betrekken bij de zwemles’ voor de rol en houding van de lesgever? Welke competenties moet de lesgever daarvoor ontwikkelen? Je wordt uitgedaagd om een aantal persoonlijke voornemens te formuleren en mee te nemen naar je eigen organisatie.

Aan het eind van de workshop:

  • Ken je een aantal trends en ontwikkelingen die de verwachtingen en wensen van ouders kunnen beïnvloeden
  • Heb je een eigen mening ontwikkeld en kijk je ‘anders’ naar het betrekken van ouders bij de zwemles
  • Beschik je over de richtlijnen en ideeën van ‘Samen leren zwemmen’ en hoe je die kunt inzetten in je eigen accommodatie
  • Weet je welke competenties een lesgever/begeleider moet bezitten om een succesvolle bijdrage te kunnen leveren aan het betrekken van ouders bij de zwemles
  • Heb je een aantal voornemens geformuleerd om mee te nemen naar je eigen organisatie.

Wanneer? 

De workshop begint om 09.00 uur en duurt tot ongeveer 16.30 uur. De workshop wordt ook ‘op maat’ gemaakt voor een eigen, zelf samengesteld, team van deelnemers.

Deze workshop is erkend door KIKK en komt in aanmerking voor de regeling Subsidie Educatief Verlof.

logo-kikk