Focus op doelgroepen

Afspraken over kwaliteit, de omgang met elkaar en de deelnemers aan doelgroepactiviteiten worden genoteerd in een ‘doelgroepenplan’. Het gaat om activiteiten voor groepen deelnemers met overeenkomstige wensen of kenmerken. Voorbeelden zijn activiteiten voor baby’s, peuters, senioren, aquasportieve activiteiten, trimzwemmen.  Zo’n doelgroepenplan is te vergelijken met een zwemwerkplan. Het is de gids voor de medewerkers; ‘zo doen we het ! Hier staan we voor! ‘

In de workshop ‘Focus op doelgroepen’ ontwikkel of verbeter je het doelgroepenplan voor een doelgroep naar keuze.

  • Je staat met je team stil bij reeds gemaakte afspraken en wordt gemotiveerd om te kijken wat er kan worden aangepast
  • Je denkt na over vragen als ‘Sluiten we nog aan bij de wensen en behoeften van de deelnemers?’, ‘Zijn er trends en ontwikkelingen in de branche die voor ons interessant zijn?’, ‘Zijn we zelf nog tevreden met onze afspraken?’
  • Je discussieert met je teamleden en maakt met elkaar nieuwe afspraken of stelt bestaande afspraken bij
  • Aan het eind van de workshop wordt een aangepast doelgroepenplan opgeleverd, met nieuwe of bijgestelde afspraken.
  • Je wordt als team op een positieve, actieve manier aan het denken gezet en krijgt zin om nieuwe afspraken in de praktijk toe te passen.

Voor wie?

De workshop is bestemd voor eigenzinnige zwembadteams die kwaliteit centraal stellen. Die hun doelgroepenplan kritisch willen bekijken en aanpassen aan een veranderende vraag en ontwikkelingen in de maatschappij. Die steeds blijven zoeken naar mogelijkheden om de (doelgroep)activiteiten leuker en plezieriger te maken. Zodat iedere deelnemer succes en plezier beleeft en blijft meedoen.

Inhoud van de dag

De ontwikkeling van de inhoud van het doelgroepenplan staat centraal. Mogelijke behoeften en wensen van de doelgroep worden op een rij gezet. Wat zorgt er voor dat iemand de activiteit leuk vindt en blijft vinden? Wat betekent dat voor de manier waarop we de activiteit aanbieden in het zwembad? Trends en ontwikkelingen worden gepresenteerd om je te inspireren tot het bedenken van nieuwe invalshoeken die de activiteit leuker kunnen maken.

Welke rol en houding wordt er verwacht van de zwembadmedewerker/begeleider? Welke competenties moet hij daarvoor ontwikkelen? Het team wordt uitgedaagd tot discussie en het maken van afspraken om met elkaar de kwaliteit van de activiteit verder te verbeteren.

Aan het eind van de workshop:

  • Ken je een aantal trends en ontwikkelingen die de verwachtingen en wensen van deelnemers kunnen  beïnvloeden
  • Weet je welke succesfactoren van belang zijn om de deelnemers op de lange termijn aan je te binden
  • Heb je als een team een mening over je eigen doelgroepactiviteit ontwikkeld, wat kan er anders?
  • Beschik je over ideeën, afspraken en uitwerkingen die je direct kunt gebruiken in je eigen organisatie
  • Weet je welke competenties de begeleider/lesgever moet bezitten om een succesvolle en actieve bijdrage te kunnen leveren aan het binden van de deelnemers
  • Heb je voornemens en afspraken geformuleerd die worden gepresenteerd in het ‘doelgroepenplan’.

Wanneer? 

De workshop duurt, afhankelijk van wensen en doelen van het team, één, twee of drie dagen. De workshop  wordt op ‘op maat’ gemaakt, tijdstip en duur worden afgesproken.

Deze workshop is erkend door KIKK en komt in aanmerking voor de regeling Subsidie Educatief Verlof.